Eroottista seksiä porno homoseksuaaliseen tähtiä

Niistä mainittiin muutama jo edellisissä kappaleissa. Kuitenkin ehkä tärkein tekijä seksiteollisuuden taustalla on rahanhimo ja ahneus. Kun Paavali kirjoitti, että rahanhimo on kaiken pahan juuri 1 Tim 6: Mutta ne, jotka rikastua tahtovat, lankeavat kiusaukseen ja paulaan ja moniin mielettömiin ja vahingollisiin himoihin, jotka upottavat ihmiset turmioon ja kadotukseen.

Sillä rahan himo on kaiken pahan juuri; sitä haluten monet ovat eksyneet pois uskosta ja lävistäneet itsensä monella tuskalla.

Heidät on sokaissut helppo raha, jolla he ovat täyttäneet taskunsa ja kukkaronsa. Jos seksiteollisuus ei olisi miljoonien dollarien ja eurojen arvoista bisnestä, ei se olisi niin kukoistavaa. Juuri rahanhimo pitää sitä pystyssä. Ihmiset tahtovat pitää rahansa ja aineellisen hyvinvointinsa.

Se estää heitä lopettamasta toimintaansa. Amsterdamin seksiteollisuus on siitä yksi esimerkki: Eräs turisti kommentoi minulle lyhyesti sitä syvyyttä, johon Amsterdam oli vajonnut pyrkiessään Euroopan seksielämän keskukseksi. Hän sanoi järkyttyneenä kaduilla näkemistään räikeistä tapahtumista: Jos kaikki TÄMÄ on hyväksyttyä, mitä sitten tapahtuukaan suljettujen ovien takana?

Amsterdamin idea seksistä on räikeä, raaka ja petomainen. Se on miljoonia dollareita pyörittävää teollisuutta, joka ylläpitää kymmeniä tuhansia prostituoituja ja satoja seksiputiikkeja, pornoteattereita, live show klubeja ja baareja. Jos monien tuota jättiläismäistä teollisuutta palvelevien elämä on järkyttävää, niin ovat myös niiden asenteet, jotka kaikessa rauhassa täyttävät taskunsa siitä tulevalla tuotolla. Vaikutusvaltaisilla paikoilla istuu henkilöitä, jotka kaikessa rauhassa käyttävät rahaatuottavana turistivalttina hyväkseen Amsterdamin mainetta ”vapaamielisenä ja vaarallisena” keskuksena.

Ne, jotka elävät toinen toisensa ruumiista eivät ole ainoita loiseläjiä, vaan sellaisia ovat myös kiinteistöjen omistajat – monet heistä jo vanhempia henkilöitä, ”kunniallisia” miehiä ja naisia, ehkä isovanhempia, jotka vuokraavat asuntoja prostituoitujen työtiloiksi.

Vuokra kahdeksasta tunnista vain yhdessä huoneessa on noin guldenia noin mk. Tavalliselle työmiehelle tuo summa vastaa kahden päivän palkkaa. Joissakin taloissa, joissa on kolme tai neljä ikkunaa, vuokraisäntä tienaa sievoisia summia.

Tästä näemme, että vaikka jokainen ihminen on syntinen, on olemassa myös niitä, joita vastaan tehdään syntiä. Minä uskon, että suuri pahuus vallitsee sellaisten ihmisten sydämissä, jotka tyydyttävät rahanhimonsa toisten välityksellä ja erityisesti niiden, jotka tarvitsevat epätoivoisesti rahaa joko huolehtiakseen lapsistaan tai rahoittaakseen huumeiden käyttönsä.

Kun edellä puhuttiin, miten mies kiihottuu näkemästään, eli alastoman naisen näkemisestä, on siinä suurin syy, miksi pornografia menestyy. Se perustuu himoon, kun miehen mielikuvissa pyörii seksuaalisia ajatuksia. Ne taas johtavat siihen, että hän alkaa katsella pornografiaa, hakee seksiseuraa ja etsii netistä kuvia, joiden parissa voi tyydyttää itsensä – itsetyydytys netin kuvien ääressä on tavallista.

Mukana voi olla myös seksipuheluita, pornolehtiä, hieromapaikkoja, striptease -ravintoloita, maksullisia naisia ja seksifilmejä, joiden kautta hän hakee toteutusta haaveilleen. Ja maailma katoaa ja sen himo; mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy iankaikkisesti. Kun ihminen on himon vallassa, on sille ominaista myös itsekkyys.

Se ajattelee vain itseään: Äärimmäisinä esimerkkeinä ovat insesti, lasten hyväksikäyttö ja raiskaus, joista helposti voi syntyä pahaa jälkeä: Niistä toipuminen voi kestää koko ihmiselämän. Mutta itsekkyys voi vallita myös tasavertaisissa seksisuhteissa ilman avioliittoa se on mahdollista avioliitossakin. Niitä on perusteltu sanoen: Sillä ei ole harvinaista, että kun toinen ajattelee syvempää sitoutumista, on toinen jo pyrkimässä eroon suhteesta.

Se tapahtuu tavallisesti heti seksin jälkeen. Seuraava lainaus käytännön elämästä toistuu usein ja osoittaa ihmisen itsekkyyden: Eräänä lauantaina hänen miesystävänsä soitti Tukholmasta. Mies kutsui Lisbethin kanssaan ravintolaan. Hän tuli hienolla virka-autolla ja toi kukkia ja kallista parfyymiä. Meillä oli mukava ilta. Kaipasin läheisyyttä ja hellyyttä. Joitakin viikkoja myöhemmin huomasin olevani raskaana.

Soitin miehelle ja kerroin tilanteen. Hän pyysi minua tulemaan uudelleen samaan ravintolaan seitsemän tunnin kuluttua. Hän nousi heti autoon ja ajoi nopeusrajoituksista piittaamatta. Sitä hän ei ollut aikaisemmin kertonut minulle. Tulin hysteeriseksi, itkin ja huusin hänelle. Olin ensin sitä mieltä, että hänen olisi pitänyt purkaa kihlauksensa ja mennä kanssani naimisiin. Kukaan ei saisi tietää mitä oli tapahtunut. Hän vaati, että antaisin heti tehdä abortin.

Hän maksaisi kustannukset kivusta ja särystä, kuten hän asian ilmaisi. Se tuntui kovasydämiseltä ja tunteettomalta. Hänellä ei ilmeisesti ollut aavistustakaan siitä, miten syviä tunteita hän oli minussa herättänyt. Seksuaalinen suhde ei ole pelkkä pintapuolinen ja merkityksetön kokemus. Se on jotakin paljon enemmän. Monet ovat tukahduttaneet todelliset tunteensa. Näytellään kovanaamaa, vaikka ei ollakaan sellaisia.

Siitä, jonka kanssa on ollut yhdessä, tulee kuin osa omaa persoonallisuutta. Sitä paitsi lapsikin oli tulossa. Ja hän ehdotti kylmästi, että se tuhottaisiin. Yksi syy, miksi porno menestyy, on se, että osa ihmisistä jää siihen koukkuun. He voivat käyttää siihen satoja euroja kuukaudessa, kun he ostavat seksi- ja pornofilmejä, seksilehtiä, käyvät hieromapaikoissa ja turvautuvat maksullisiin seksipalveluihin. Sama asia voi hallita heidän ajatuksiaan niin, että heidän mielessään pyörii jatkuvasti fantasioita ja kuvia, jotka liittyvät seksisuhteisiin, joko menneisiin kokemuksiin tai suunnitelmiin tulevaisuudessa.

Internetistä he niin ikään voivat etsiä sitä täydellistä kuvaa, joka miellyttäisi heitä eniten ja jonka parissa he tyydyttäisivät itsensä. Ominaista edellisenkaltaiselle riippuvuudelle on, että se koko ajan pahenee. Henkilön täytyy löytää yhä kiihottavampia ja perverssimpiä kuvia, jotta voisi kokea saman nautinnon kuin ennen. Asiat, jotka aikaisemmin tuottivat nautintoa, eivät enää anna samanlaista kokemusta. Kyseessä on kuin alkoholi- ja huumeriippuvuus, jossa sietokynnys kasvaa: Suunta on pidemmällä tähtäimellä aina sama, ellei henkilö sitä ennen koe vapautusta riippuvuudestaan.

Mark Laaser on ottanut asian esille kirjassaan ”Salattu synti”. Se käsittelee seksiriippuvuutta ja sen taustatekijöitä: Seksuaalinen riippuvuus on paheneva sairaus, joka vaatii aina yhä enemmän.

Sairauden alkuvaiheissa väärinkäyttäjä saattaa esimerkiksi pitää teattereiden seksielokuvien katsomista aivan normaalina, koska monet muutkin ihmiset menevät katsomaan niitä.

Sitten hän alkaa lukea tarkkaan elokuva-arvosteluja löytääkseen juuri ne elokuvat, joissa seksiä näytetään. Kun elokuvateattereissa esitettävä seksi ei enää kiihota, hän alkaa katsella kotona kovaa pornoa sisältäviä videokasetteja. Niiden jälkeen hän saattaa siirtyä yhä hurjempiin seksikuvauksiin. Näitä kehityskaaria on yhtä useita kuin sairaskertomuksiakin.

Sairauden kulku voi olla lyhyt tai pitkä tai se voi kehittyä eri voimakkuuksilla. On muistettava, että seksuaalisesti vammai-nen henkilö voi elää pitkiäkin aikoja ilman minkäänlaista seksuaalista toimintaa. Tämä saattaa harhauttaa joko heidät itsensä tai heidän lähimmäisensä luulemaan, että sairaus on hallinnassa.

On myös tavallista, että pahat ja lievemmät lankeemukset vuorottelevat… Riittävän pitkällä ajanjaksolla tarkasteltuna kehityksen suunta on kuitenkin aina pahempaan päin. Seksi ei paha asia. Mitä tulee seksuaalisuuteen, on hyvä todeta, ettei se itsessään ole huono asia. Päinvastoin, jo ensimmäinen Mooseksen kirja osoittaa, ettei ihmisen ole hyvä olla yksinänsä 1 Moos 2: Sama asia tulee esille Ensimmäisestä Korinttolaiskirjeestä 1 Kor 7: Sellainen voi olla esim. Seksi puolisoiden välillä ei ole väärin.

Täyttäköön mies velvollisuutensa vaimoansa kohtaan, ja samoin vaimo miestänsä kohtaan. Vaimon ruumis ei ole hänen omassa, vaan hänen miehensä vallassa; samoin ei miehenkään ruumis ole hänen omassa, vaan vaimon vallassa. Älkää vetäytykö pois toisistanne , paitsi ehkä keskinäisestä sopimuksesta joksikin ajaksi, niin että olisitte vapaat rukoukseen ja sitten taas tulisitte yhteen, ettei saatana teitä kiusaisi teidän hillittömyytenne tähden. Sen sijaan joidenkin seksiriippuvaisten elämässä käy usein niin, että he menevät himonsa tähden väärille alueille eli seksiin avioliiton ulkopuolelle.

Joillakin se voi tarkoittaa seksiseuran etsimistä internetistä, maksullista seksiä tai sitten seksikokeiluja naimattomien kesken, joita usein perustellaan sanoen: Toiseksi on hyvä ymmärtää, että tekemillämme teoilla on merkitystä. Jos valitsemme haureellisen elämäntavan ja suuntaudumme tämän elämän pinnallisiin ja yleensä vain lyhytaikaisiin nautintoihin, emme varmastikaan menettele järkevästi. Raamatun mukaan edessä on tuomio, joka tapahtuu tekojen mukaan, ja jos olemme valmistautumatto-mia siihen sekä iankaikkisuuteen, olemme silloin menetelleet tyhmästi: Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.

Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi. Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen. Niinpä, kun ovat kyseessä seksuaaliset synnit – alue jota tässä kirjoituksessa on käsitelty – ja oma elämäsi, on hyvä miettiä, miten sen käytät. Rossi pukee sanoiksi sen suuttumuksen ja hämmennyksen, jota nykyinen yhä pornahtavampi katumainonta herättää satunnaisessa ohikulkijassa.

Rossi luonnehtii osuvasti pornon olemusta kulttuurisena ilmiönä:. Rossin huomio kiinnittyy termiin pornoutuminen", pornoistumisen" sijaan.

Rossi viittaa valitsemallaan käsitteellä audiovisuaalisen kulttuurin ja pornon puuroutumiseen. Samalla käsite on kirjoittajan mukaan kuvaavampi myös pehmopornon yhteydessä, koska pornoistuminen" assosioituu hänestä pikemminkin kulttuurin raaistumisen problematiikkaan. Rossin mukaan kaupunkitilan kuvasto pornoutuu. Se on huolestuttavaa, koska pornoutuminen ei voi olla pornolle ja mainonnalle ominaisen toisteisuuden vuoksi vaikuttamatta ihmisiin. Mainonta tuottaa ja kategorisoi tietoa sukupuolesta ja seksuaalisuudesta.

Rossi kirjoittaa Linda Williamsia lainaten näkyvän eroottisesta organisoimisesta". Mainosten kuvien tapa esittää nainen on muotoutunut vallitsevan heteroseksuaalisen sukupuolihierarkian ehdoin ja hallinnassa. Siis painotetusti kohdetta, ei niinkään toimijaa. Rossi osoittaa varsin havainnollisesti, miten ne tuottavat sukupuolta ja heteroseksuaalisuutta koskevaa tietoa.

Artikkelinsa lopussa Rossi miettii vielä voisivatko kadulla nähdyt kuvat ja niiden heteroseksistinen ideologia muotoilla subjektiutta ja sukupuolittaa sitä kutsumalla" ja puhuttelemalla". Hänestä olisikin tärkeää oppia, ei suinkaan sulkemaan korvansa, vaan kuuntelemaan ja näkemään mainoksia: Vain siten seksuaalisuudet ja niiden kuvat voivat moninaistua.

Saarenmaa osoittaa iltapäivälehtien kaksinaismoralistisen tavan esittää pornahtavasti paljaspintaisia naisia, mikä pyhitetään tunnustusmekanismin avulla. Hän kirjoittaa hauskasti iltapäivälehtien pakokauhunomaisesta tarpeesta heteroseksualisoida ja normalisoida kansikuvatyttönsä. Mari Pajala tutkii artikkelissaan Levottomat -elokuvaa Pajala vierastaa elokuvan luonnehdintaa sukupolvikuvauksena ja eritteleekin sen sijaan Levottomien pornahtavaa kuvastoa ja juonikuviota.

Pajalan mukaan rohkeana kiitelty elokuva tyytyy vain toistamaan porvarillisen porno-chicin normistoa. Levottomissa miehet hakevat vain seksiä ja naiset haikailevat romantiikan perään. Näin jo siksi, että kaupallisessa valtavirtaelokuvassa seksuaalisuus on liitettävä hyvinä pidettyihin arvoihin kuten porvarillisuuteen, heteroseksuaalisuuteen, romanttiseen rakkauteen ja perinteiseen käsitykseen sukupuolesta.

Muwangan artikkeli Pane mua — Pornoa, aseita ja väkivaltaa" sen sijaan suuntaa mielenkiintonsa epäkaupallisempaan elokuvaan, Virginie Despentesin ja Coralie Trinh Thinhin roadmovieen Pane mua Baise-moi, Hän luonnehtii sitä feministis-pornografiseksi". Sanapari on omiaan soittamaan feministien hälytyskelloja. Pane mua liittyy laajempaan, alun perin Ranskassa syntyneeseen ilmiöön, jossa naistekijät ovat alkaneet käyttää pornografiaa feministisiin tarkoituksiin.

He ovat tehneet teoksia, jotka ovat kirvoittaneet kitkerää keskustelua feministien keskuudessa. Yhtäällä heidän taidettaan on pidetty osoituksena siitä, miten patriarkaalisen vallan lonkerot ovat onnistuneet luikertelemaan myös feministiseen ajatteluun ja eritoten siihen, miten naisen seksuaalisuutta tulisi esittää. Toisaalla heidän elokuviaan arvostetaan avantgardistisina suunnannäyttäjinä: Tähän kritiikki on vastannut, että valitettavan usein näissäkin elokuvissa naiset haluavat sitä ja siten, mitä valtavirtaelokuvissa on jo totuttu näkemään.

Muwanga kirjoittaa pro sex -liikkeestä. Hänen mukaansa pro sex -ajattelussa korostetaan naiskeskeistä pornoa, tulkitaan pornon historiaa ja tulevaisuutta naisnäkökulmasta ja tuotetaan vaihtoehtoisia elokuvia.

Pro sex -elokuvalle on myös luonteenomaista alakulttuurisuus ja epäkaupallisuus. Se on siis jonkinlaista feministiseen ajatteluun pohjaavaa taidetta, jonka tavoitteena on nautinnon lisäksi seksuaalisten positioiden ja valta-asemien kriittinen tarkastelu pornon kontekstissa. Pro sex -elokuvien tarkoituksena on myös alentaa naisten kynnystä kuluttaa pornoa. Muwangan artikkeli herättää ristiriitaisia ajatuksia.

Hän esittää väittämänsä Pane mua -elokuvan pohjalta välillä hieman heppoisin perustein ja paikoittain kirjoittajan ajatusta on vaikea seurata. Jos pro sex -elokuvat pyrkivät olemaan alakulttuurisia ja epäkaupallisia, miksi ihmeessä ne tavoittelevat suuria naisyleisöjä? Ja millaista se vaihtoehtoinen porno sitten oikein olisi? Naistuottaja tai -ohjaaja ei vielä yksinään takaa minkäänlaista muutosta.

Muwanga päättääkin artikkelinsa tiedostaen pro sex -liikkeen problematiikan: Olisi kuitenkin ollut mielenkiintoista lukea Muwangan kannanotto siihen, onko pornon kulutus ihmisen perustarve, jos sitä on miltei väkipakoin kehitettävä kuluttajaystävällisemmäksi. Pornoistumisen on osaltaan mahdollistanut myös kulttuurinen hyväksyntä. Arvostukset ja arvot ovat muuttuneet. Porno on siis tietyllä tavalla banalisoitunut ja pornoteollisuuden ammattilainenkin saattaa tänä päivänä muodostua hyväksytyksi julkisuuden henkilöksi.

Tähän liittyen Jokapäiväisen pornomme viimeinen temaattinen kokonaisuus tarkastelee pornokulttuurin tähtiä. Ennen niin salatusta ja häpeällisestä ammatista ei tarvitse enää vaieta, vaan siitä voi puhua ammattiylpeydellä. Kyrölän ja Nikusen artikkeleiden välinen tarkastelu kuitenkin osoittaa, miten erilaista on olla nais- kuin miespornotähti.

Kyrölä kirjoittaa Henry Saaren eli Henry the Greatin jatkuvasta taistelusta" heteromaskuliinisuutensa puolesta. Mieskehon hyväksyminen seksuaalisena spektaakkelina pornoalalla, jonka kuluttajakunta on enimmäkseen heteromiehistä koostuva, ei ole ongelmatonta. Kaarina Nikunen sen sijaan kirjoittaa naispornotähteyden kahdesta ulottuvuudesta.

Tähteydessä on samanaikaisesti läsnä alhainen ja ylevä, häpeä ja kunnia, piilotettu ja tavoiteltu. Nikunen miettii Veronican ja Rakel Liekin julkisuuskuvia analysoimalla myös sitä, mistä pornotähteydessä vaietaan.

Veronican tähteys on esimerkiksi rakennettu itsenäisen yrittäjyyden ja äitiyden kautta, mikä on sinänsä yllättävää pornotähteyden yhteydessä. Rakel Liekin tähteys sen sijaan rakentuu mielikuviin iloisesta ja pirteästä naapurintytöstä, joka tähdentää pornon kuuluvan kaikille. Lisäksi Liekki korostaa tekemänsä pornon taiteellista aspektia.

Nikunen näkee tässä kuitenkin ristiriitaisuuksia. Hän tulkitsee Liekin tuotannon toistavan varsin konventionaalisesti valtapornon kuvastoa.

. Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen. Punkideologiassa kaikki rajat olivat tehty rikottaviksi, ja joka tasolla suorastaan janosin sitä. Raamatun mukaan edessä on tuomio, joka tapahtuu tekojen mukaan, ja jos olemme valmistautumatto-mia siihen sekä iankaikkisuuteen, olemme silloin menetelleet tyhmästi: Mieskehon hyväksyminen seksuaalisena spektaakkelina pornoalalla, jonka kuluttajakunta on enimmäkseen heteromiehistä koostuva, ei ole ongelmatonta. Hän valottaa kahden Yhdysvalloissa uraa tekevän pornon ammattilaisen, Annie Sprinklen ja Julie Strainin, feministisiä ulottuvuuksia.

Eroottista seksiä porno homoseksuaaliseen tähtiä

Panokoulu thai gay poika sex

Siinä on myös tavallisin ero miehen ja naisen seksuaalisuuden välillä. Sillä kun nainen haluaa kokonaisvaltaisempaa yhteyttä mieheen virittyäkseen seksuaalisesti, reagoi mies yleensä siihen, mitä hän näkee. Turhaan ei Jeesus sanonut seuraavia sanoja naisen katselemisesta ja himoitsemisesta: Mutta minä sanon teille: Kun porno on miesten ongelma, on useita syitä siihen, miksi se leviää ja miksi jotkut naiset antautuvat siihen. Ehkä seuraavat tekijät ovat tärkeimpiä: Huomio on syy siihen, miksi jotkut naiset esiintyvät alastonkuvissa ja paljastavat itseään miehille.

Kun Jeesus sanoi, että ”kaikki tekonsa he tekevät sitä varten, että ihmiset heitä katselisivat” Matt Se tarkoittaa, että jotkut naiset nauttivat kyvystään vietellä miehiä ja vaikuttaa heihin. Siksi he tekevät niin. He nauttivat muiden reaktioista ja se on syy toimintaan. Se on samanlaista kuin jonkin itsensäpaljastajan toiminta, dogging rakastelu julkisilla paikoilla tai seksuaaliviritteisten vitsien kertominen sekä jos joku levittää internetissä ”härskejä” juttuja ja kuvia.

Ne kaikki tehdään huomion takia, koska halutaan hätkähdyttää ja nautitaan muiden reaktioista. Seuraava lainaus ei suoraan liity seksuaalisuuteen, mutta siitä käy mainiosti esille sama periaate.

Yhtä hyvin kyse voisi olla seksuaalisuudesta, koska siinä tapahtuu usein aivan samoin. Huomionhalu ja nauttiminen muiden reaktioista on syy toimintaan: Korvakorut olivat vielä lasten leikkiä verrattuna siihen, miten minua alkoi sairaalloisesti viehättää itseni lävistäminen.

Olin halunnut lähteä ihmisten järkyttämisen linjalle kaikella mahdollisella tavalla, eikä siinäkään tuntunut mikään riittävän. Kierolla tavalla toisten järkytyksen näkeminen antoi minulle hekumallisen nautinnon ja mielihyvää.

Punkideologiassa kaikki rajat olivat tehty rikottaviksi, ja joka tasolla suorastaan janosin sitä. Tavallisesti se, millainen tausta henkilön lapsuudessa ja nuoruudessa on ollut, vaikuttaa siihen, millaiseksi hänen elämänsä muodostuu.

On pystytty osoittamaan, että rikolliset tulevat määrätynlaisista perheistä yleensä välinpitämätön isä , samoin kuin homoseksuaalit tulevat määrätynlaisista olosuhteista miehillä yleensä huono isäsuhde, torjunta kavereiden taholta, seksuaalista hyväksikäyttöä ja naisilla yleensä puutteellinen äitisuhde.

Jos olosuhteet olisivat olleet toisenlaiset, ei ihminen niin helposti altistuisi edellisille asioille. Koulusurmaajien tausta Jokelan ja Kauhajoen koulusurmat ovat Suomessa ajankohtaisia on myös yleensä samanlainen. Melkein poikkeuksetta jokainen heistä on ollut koulukiusattu ja he ovat joutuneet eristyksiin muusta yhteisöstä.

Jos kiusaamista ei olisi tapahtunut ja henkilö olisi pystynyt voittamaan vihansa, ei mitään surmia olisi ollutkaan – ne olisivat jääneet tapahtumatta.

Kenestäkään ei tule ihmisvihaajaa sattumalta, vaan siihen vaikuttavat aina muiden negatiiviset puheet. Kun siirrytään takaisin seksin ja pornon alueelle, on siinäkin taustoilla merkitystä. Yleensä naisilla, jotka ajautuvat prostituutioon, on taustassaan suhteellisesti enemmän insestiä kuin muilla. Heitä on hyväksikäyttänyt isä tai joku mieslähisukulainen ja se on ollut vaikuttamassa. Jos hyväksikäyttöä ei olisi esiintynyt, olisi naisten elämä voinut muodostua toisenlaiseksi.

Toinen syy lukuisiin seksisuhteisiin ja myöhemmin prostituutioon, voi olla se, ettei tyttö ole saanut huomiota isältään ja vanhemmiltaan. Hän osoittaa kapinointinsa vanhempiaan kohtaan, jotka eivät välittäneet hänestä tai olivat liian kiireisiä. Hän on tilapäisissä seksisuhteissa täyttääkseen tyhjyytensä ja saadakseen hellyyttä. Lainaus käytännön elämästä osoittaa sen: Eräs nuori, dallasilainen nainen tuli luokseni osallistuttuaan kokoukseemme. Hänen kertomuksensa on surullinen, mutta se toistuu lukemattomien nuorten tyttöjen elämässä päivittäin.

Hän ei käyttänyt minua hyväkseen, eikä kyse ollut mistään mitä hän teki minulle. Minun täytyi antaa hänelle anteeksi se, mitä hän ei tehnyt. Hän ei kertaakaan lapsuusaikanani osoittanut minulle hellyyttä. Koska kaipasin hellyyttä niin kovasti, lähdin etsimään sitä millä keinolla tahansa. Ja niin aloin harrastaa irrallisia suhteita. Se lähes tuhosi elämäni.

Vain Jeesus pelasti minut kuolemaa kauheammalta kohtalolta. Kerron tämän teille, että voisitte miehiä opettaessanne kertoa heille, kuinka tärkeää on, että isät osoittavat rakkautta lapsilleen. Kun esiintyy prostituutiota, seksiteollisuutta ja pornografiaa, voi olla erilaisia syitä niiden taustalla. Niistä mainittiin muutama jo edellisissä kappaleissa. Kuitenkin ehkä tärkein tekijä seksiteollisuuden taustalla on rahanhimo ja ahneus. Kun Paavali kirjoitti, että rahanhimo on kaiken pahan juuri 1 Tim 6: Mutta ne, jotka rikastua tahtovat, lankeavat kiusaukseen ja paulaan ja moniin mielettömiin ja vahingollisiin himoihin, jotka upottavat ihmiset turmioon ja kadotukseen.

Sillä rahan himo on kaiken pahan juuri; sitä haluten monet ovat eksyneet pois uskosta ja lävistäneet itsensä monella tuskalla. Heidät on sokaissut helppo raha, jolla he ovat täyttäneet taskunsa ja kukkaronsa. Jos seksiteollisuus ei olisi miljoonien dollarien ja eurojen arvoista bisnestä, ei se olisi niin kukoistavaa. Juuri rahanhimo pitää sitä pystyssä. Ihmiset tahtovat pitää rahansa ja aineellisen hyvinvointinsa. Se estää heitä lopettamasta toimintaansa.

Amsterdamin seksiteollisuus on siitä yksi esimerkki: Eräs turisti kommentoi minulle lyhyesti sitä syvyyttä, johon Amsterdam oli vajonnut pyrkiessään Euroopan seksielämän keskukseksi. Hän sanoi järkyttyneenä kaduilla näkemistään räikeistä tapahtumista: Jos kaikki TÄMÄ on hyväksyttyä, mitä sitten tapahtuukaan suljettujen ovien takana? Amsterdamin idea seksistä on räikeä, raaka ja petomainen.

Se on miljoonia dollareita pyörittävää teollisuutta, joka ylläpitää kymmeniä tuhansia prostituoituja ja satoja seksiputiikkeja, pornoteattereita, live show klubeja ja baareja.

Jos monien tuota jättiläismäistä teollisuutta palvelevien elämä on järkyttävää, niin ovat myös niiden asenteet, jotka kaikessa rauhassa täyttävät taskunsa siitä tulevalla tuotolla. Vaikutusvaltaisilla paikoilla istuu henkilöitä, jotka kaikessa rauhassa käyttävät rahaatuottavana turistivalttina hyväkseen Amsterdamin mainetta ”vapaamielisenä ja vaarallisena” keskuksena.

Ne, jotka elävät toinen toisensa ruumiista eivät ole ainoita loiseläjiä, vaan sellaisia ovat myös kiinteistöjen omistajat – monet heistä jo vanhempia henkilöitä, ”kunniallisia” miehiä ja naisia, ehkä isovanhempia, jotka vuokraavat asuntoja prostituoitujen työtiloiksi. Vuokra kahdeksasta tunnista vain yhdessä huoneessa on noin guldenia noin mk.

Tavalliselle työmiehelle tuo summa vastaa kahden päivän palkkaa. Joissakin taloissa, joissa on kolme tai neljä ikkunaa, vuokraisäntä tienaa sievoisia summia.

Tästä näemme, että vaikka jokainen ihminen on syntinen, on olemassa myös niitä, joita vastaan tehdään syntiä. Minä uskon, että suuri pahuus vallitsee sellaisten ihmisten sydämissä, jotka tyydyttävät rahanhimonsa toisten välityksellä ja erityisesti niiden, jotka tarvitsevat epätoivoisesti rahaa joko huolehtiakseen lapsistaan tai rahoittaakseen huumeiden käyttönsä. Kun edellä puhuttiin, miten mies kiihottuu näkemästään, eli alastoman naisen näkemisestä, on siinä suurin syy, miksi pornografia menestyy.

Se perustuu himoon, kun miehen mielikuvissa pyörii seksuaalisia ajatuksia. Ne taas johtavat siihen, että hän alkaa katsella pornografiaa, hakee seksiseuraa ja etsii netistä kuvia, joiden parissa voi tyydyttää itsensä – itsetyydytys netin kuvien ääressä on tavallista. Mukana voi olla myös seksipuheluita, pornolehtiä, hieromapaikkoja, striptease -ravintoloita, maksullisia naisia ja seksifilmejä, joiden kautta hän hakee toteutusta haaveilleen. Ja maailma katoaa ja sen himo; mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy iankaikkisesti.

Kun ihminen on himon vallassa, on sille ominaista myös itsekkyys. Se ajattelee vain itseään: Äärimmäisinä esimerkkeinä ovat insesti, lasten hyväksikäyttö ja raiskaus, joista helposti voi syntyä pahaa jälkeä: Niistä toipuminen voi kestää koko ihmiselämän. Mutta itsekkyys voi vallita myös tasavertaisissa seksisuhteissa ilman avioliittoa se on mahdollista avioliitossakin.

Niitä on perusteltu sanoen: Sillä ei ole harvinaista, että kun toinen ajattelee syvempää sitoutumista, on toinen jo pyrkimässä eroon suhteesta. Se tapahtuu tavallisesti heti seksin jälkeen.

Seuraava lainaus käytännön elämästä toistuu usein ja osoittaa ihmisen itsekkyyden: Eräänä lauantaina hänen miesystävänsä soitti Tukholmasta. Mies kutsui Lisbethin kanssaan ravintolaan. Hän tuli hienolla virka-autolla ja toi kukkia ja kallista parfyymiä. Meillä oli mukava ilta. Kaipasin läheisyyttä ja hellyyttä. Joitakin viikkoja myöhemmin huomasin olevani raskaana.

Soitin miehelle ja kerroin tilanteen. Hän pyysi minua tulemaan uudelleen samaan ravintolaan seitsemän tunnin kuluttua. Hän nousi heti autoon ja ajoi nopeusrajoituksista piittaamatta. Sitä hän ei ollut aikaisemmin kertonut minulle. Tulin hysteeriseksi, itkin ja huusin hänelle. Olin ensin sitä mieltä, että hänen olisi pitänyt purkaa kihlauksensa ja mennä kanssani naimisiin. Kukaan ei saisi tietää mitä oli tapahtunut. Hän vaati, että antaisin heti tehdä abortin.

Hän maksaisi kustannukset kivusta ja särystä, kuten hän asian ilmaisi. Se tuntui kovasydämiseltä ja tunteettomalta. Hänellä ei ilmeisesti ollut aavistustakaan siitä, miten syviä tunteita hän oli minussa herättänyt. Seksuaalinen suhde ei ole pelkkä pintapuolinen ja merkityksetön kokemus. Tuskin on olemassa aikuisille suunnattua tuotetta, jota ei olisi joskus mainostettu paljaalla iholla.

Kun kulttuurimme vilisee pornoistunutta kuvastoa, on pakko ihmetellä miksi näin on. Miten se vaikuttaa meihin ihmisiin seksuaalisina olentoina, meidän haluihimme, meidän sukupuolisiin tekoihimme?

Näihin kysymyksiin tarttuu Kaarina Nikusen , Susanna Paasosen ja Laura Saarenmaan toimittama kirja Jokapäiväinen pornomme — media, seksuaalisuus ja populaarikulttuuri.

Teos ei kuitenkaan pyri antamaan suoria vastauksia itse pornografian olemassa olon oikeutukseen, vaan se riisuu pornon paljaaksi analyysin keinoin. Teos ei myöskään ota kantaa pornografian puolesta tai sitä vastaan.

Kirjoittajien lähtökohta on, ettei pornografia ole tullut visuaaliseen kulttuuriin teekutsuille vaan jäädäkseen. Pornografia on tuttavallisesti porno vaan. Jokapäiväinen pornomme keskittyy nimensä mukaisesti media kulttuurin pornoistumiseen. Kirjan johdannossa toimittajat hahmottavat pornoistumisen prosessia kolmella tasolla. Ensimmäiseksi he mainitsevat pornoteollisuuden muotoutumisen luvulla globaaliksi teollisuudenalaksi.

Tämän on mahdollistanut yhtäältä lainsäädännölliset muutokset, mediateknologian kehitys ja globalisoituminen ja toisaalta Itä-Euroopan maiden pornotuotannon kasvu. Tästä seuraa suoraan pornoistumisen toinen taso eli se, että kova pornografia on valunut valtakulttuurin piiriin. Edelleen kolmantena pornoistumisen aspektina toimittajat näkevät kulttuurin yleisen seksualisoitumisen.

Teoksen ensimmäisessä temaattisessa osiossa tunkeudutaan pornon kovaan ytimeen, pornovideoihin ja kovaa pornoa kaupitteleviin internetsivustoihin. Harri Kalha pohtii omaa suhdettaan kovaan pornoon tutkimuskohteena, joka samanaikaisesti kiihottaa ja inhottaa. Hän miettii myös homoseksuaalisen pornon tarjoamaa rajatietoa" avaamassa pornon tutkimuksen kenttää. Pornohan on pitkälti heteroseksuaalisten miesten temmellyskenttää, jonka reunamille on työnnetty heteroseksistä poikkeavat aktiot.

Kalha ehdottaakin marginaaleista lähtevää vastakatsetta pornon valtavirtaan. Siis sitä, että pornon toiseudet" otettaisiin tutkimuksellisiksi välineiksi ohittamaan hedelmätön puolesta ja vastaan kinastelu. Kalhan artikkeli ei herätä suuria intohimoja, mutta se avaa pornon olemuksen ja valottaa sen peruselementtejä osoittamalla mitä valtavirtaporno on ja keille se on suunnattu. Artikkeli toimii hyvänä päänavauksena muiden Jokapäiväisen pornomme artikkeleiden ymmärtämiseen. Samassa temaattisessa osiossa Susanna Paasonen todistaa artikkelissaan Sähköpostia Sirpa Revalta — internetporno, valta ja nautinto" heterokoneen voiman myös sähköisessä ympäristössä.

Hän erittelee saamansa pornoroskapostin sisältöä ja osoittaa, että internetissä vallitsevat samat vallan ja nautinnon lait kuin perinteisemmissäkin medioissa. Huomion kiinnittäminen sukupuolten konservatiiviseen esittämiseen on mielestäni tärkeä huomio, koska juuri internetin yhteydessä tavataan hokea mantraa sen sukupuolta liudentavista puolista.

Paasonen osoittaa tarkkanäköisesti, että internetissä olevan kovan pornon tarjoama syli ei suinkaan ole aineeton, vaan jopa leimallisen naisellinen.

Artikkeli on tervetullut myös siksi, että internet on juuri se media, jossa pornon vääristyneimmät muodot kukkivat varsin vapaasti. Ja kuten monet tutkimukset osoittavat, internetin suurimmat kuluttajaryhmät ovat teini-ikäiset pojat ja nuoret miehet.

Paasosen artikkeli on hyvää materiaalia kriittisen pedagogian käyttöön. Jokapäiväisen pornomme toinen temaattinen osio käsittelee porno-chic -ilmiötä. Sillä tarkoitetaan arkista kuvastoa, joka on ottanut estetiikkaansa vaikutteita pornografiasta. Kirjassa siihen tartutaan mainonnan, iltapäivälehtien kansijuttujen ja elokuvien kautta. Yksi kirjan keskeisimpiä artikkeleita on Leena-Maija Rossin Halukasta ja mukautuvaa — katumainonta arjen heteroseksualisoijana".

Rossi pukee sanoiksi sen suuttumuksen ja hämmennyksen, jota nykyinen yhä pornahtavampi katumainonta herättää satunnaisessa ohikulkijassa. Rossi luonnehtii osuvasti pornon olemusta kulttuurisena ilmiönä:. Rossin huomio kiinnittyy termiin pornoutuminen", pornoistumisen" sijaan. Rossi viittaa valitsemallaan käsitteellä audiovisuaalisen kulttuurin ja pornon puuroutumiseen. Samalla käsite on kirjoittajan mukaan kuvaavampi myös pehmopornon yhteydessä, koska pornoistuminen" assosioituu hänestä pikemminkin kulttuurin raaistumisen problematiikkaan.

Rossin mukaan kaupunkitilan kuvasto pornoutuu. Se on huolestuttavaa, koska pornoutuminen ei voi olla pornolle ja mainonnalle ominaisen toisteisuuden vuoksi vaikuttamatta ihmisiin. Mainonta tuottaa ja kategorisoi tietoa sukupuolesta ja seksuaalisuudesta. Rossi kirjoittaa Linda Williamsia lainaten näkyvän eroottisesta organisoimisesta". Mainosten kuvien tapa esittää nainen on muotoutunut vallitsevan heteroseksuaalisen sukupuolihierarkian ehdoin ja hallinnassa. Siis painotetusti kohdetta, ei niinkään toimijaa.

Rossi osoittaa varsin havainnollisesti, miten ne tuottavat sukupuolta ja heteroseksuaalisuutta koskevaa tietoa. Artikkelinsa lopussa Rossi miettii vielä voisivatko kadulla nähdyt kuvat ja niiden heteroseksistinen ideologia muotoilla subjektiutta ja sukupuolittaa sitä kutsumalla" ja puhuttelemalla". Hänestä olisikin tärkeää oppia, ei suinkaan sulkemaan korvansa, vaan kuuntelemaan ja näkemään mainoksia: Vain siten seksuaalisuudet ja niiden kuvat voivat moninaistua.

Saarenmaa osoittaa iltapäivälehtien kaksinaismoralistisen tavan esittää pornahtavasti paljaspintaisia naisia, mikä pyhitetään tunnustusmekanismin avulla.

Hän kirjoittaa hauskasti iltapäivälehtien pakokauhunomaisesta tarpeesta heteroseksualisoida ja normalisoida kansikuvatyttönsä. Mari Pajala tutkii artikkelissaan Levottomat -elokuvaa Pajala vierastaa elokuvan luonnehdintaa sukupolvikuvauksena ja eritteleekin sen sijaan Levottomien pornahtavaa kuvastoa ja juonikuviota. Pajalan mukaan rohkeana kiitelty elokuva tyytyy vain toistamaan porvarillisen porno-chicin normistoa.

Levottomissa miehet hakevat vain seksiä ja naiset haikailevat romantiikan perään. Näin jo siksi, että kaupallisessa valtavirtaelokuvassa seksuaalisuus on liitettävä hyvinä pidettyihin arvoihin kuten porvarillisuuteen, heteroseksuaalisuuteen, romanttiseen rakkauteen ja perinteiseen käsitykseen sukupuolesta. Muwangan artikkeli Pane mua — Pornoa, aseita ja väkivaltaa" sen sijaan suuntaa mielenkiintonsa epäkaupallisempaan elokuvaan, Virginie Despentesin ja Coralie Trinh Thinhin roadmovieen Pane mua Baise-moi, Hän luonnehtii sitä feministis-pornografiseksi".

Sanapari on omiaan soittamaan feministien hälytyskelloja.